Lingerieverkoper Van de Velde heeft een degelijke eerste helft van het jaar gekend, maar de prestaties van de Amerikaanse keten Intimacy drukken nog steeds stevig op de resultaten van heel de groep.
Daling met kwart in VS
De geconsolideerde omzet van de groep steeg in de eerste helft van 2016 met 0,5% naar 113,9 miljoen euro en op vergelijkbare basis was er zelfs sprake van een vooruitgang van 2,7%. De recurrente EBITDA steeg dan weer met 2,5% naar 37,3 miljoen euro.
De Amerikaanse activiteiten blijven echter een grote rem op de groei van het bedrijf: Van de Velde nam Intimacy in 2007 over, maar slaagt er niet in om de keten op het juiste spoor te brengen. Zo daalde de omzet in de Verenigde Staten met 27,7%, onder andere omwille van een aantal winkelsluitingen, maar ook op vergelijkbare basis was er nog steeds een fikse terugval van 17,7%.
De vraag is nu hoe lang Van de Velde nog door wil gaan met de Amerikaanse keten. Vorig jaar werden alle winkels van Intimacy al omgebouwd naar Rigby & Peller, het bekendste merk, maar ook dat brengt blijkbaar geen zoden aan de dijk. Het is dus niet ondenkbaar dat Van de Velde binnenkort probeert om zijn Amerikaanse activiteiten van de hand te doen.