Met dank aan de crisis
Dat het segment van de warme snacks (bladerdeeggebakjes, pizza’s, panizza’s, …) sterk groeide, is volgens Thomas Dusart, marketing manager van Deli, toe te schrijven aan de crisis: “Het lijkt erop dat wij profiteren van het feit dat klanten die vroeger de gewoonte hadden om een warme lunch te nuttigen in een restaurant, nu kiezen voor een goedkopere variant, onder de vorm van onze warme snacks.”
Panos mikt dan ook volop op de prijsbewuste consument: “In plaats van de verhoogde grondstofprijzen te proberen recupereren door zelf de verkoopprijzen te verhogen, kiest Panos ervoor om die verliezen in marge te compenseren door meer klanten aan te trekken middels promotionele acties. Dat principe lijkt zijn vruchten af te werpen, want ook de omzetcijfers van januari lieten een significante stijging optekenen”, klinkt het.
90% naamsbekendheid
Panos, dat dit jaar zijn 30e verjaardag viert, geniet bij de Belgische consument een naamsbekendheid van liefst 90% en krijgt – volgens eigen tevredenheidsonderzoek – van zijn klanten een 8/10 op het vlak van prijs-kwaliteitverhouding. “Maar in plaats van op onze lauweren te rusten, willen we ons er van blijven vergewissen dat die cijfers nog altijd gelden en kunnen we de prijzen eventueel aanpassen in functie van de mening van onze klanten, terwijl we tegelijkertijd ook de rentabiliteit van onze franchises in het oog houden”, aldus nog Dusart.
Panos kondigt ook aan dat het dit jaar nog een groot deel van zijn verbruikszalen grondig gaat renoveren. De keten heeft in België 104 Panos City-vestigingen in de stadscentra en in commerciële zones, 68 Panos Petrols in tankstations, 35 Panos Rails in treinstations en 7 Panos Metro’s in de Brusselse metro. Daarnaast telt de groep ook nog twee Panos Leisures (bij Plopsa), twee Panos Press Shops (een derde opent nog deze maand in Brussel) en één Panos Airport.