Handelsfederatie Comeos lanceert een eigen ombudsdienst, die vanaf volgend jaar zal bemiddelen wanneer een klant niet tevreden is over een product dat hij kocht bij één van de aangesloten ketens.
Gratis voor klanten
“De klanten kunnen de dienst helemaal gratis raadplegen”, zegt voorzitter Dominique Michel: “Het zijn de winkelketens die de dienst financieren. Ze zullen naargelang van hun grootte een soort abonnementsgeld betalen. Met dat geld kunnen we onafhankelijke advocaten inhuren die kunnen bemiddelen als er een conflict is tussen een klant en een winkelketen.”
Voorlopig doen nog niet alle grote winkelketens mee met de dienst, maar bij Comeos hopen ze bij de start van het project, op 1 januari van volgend jaar, minstens twintig bedrijven overtuigd te hebben om deel te nemen. “Ik merk veel interesse en we verwachten dat naargelang het project vordert, meer ketens zich aansluiten”, zegt Michel.
Klanten die gebruik willen maken van de dienst, zullen vanaf volgend jaar terecht kunnen op een website, waar ze ook meer informatie vinden over de rechten van de klant bij een aankoop.