Sportmerk Nike wil meer grip krijgen op de aanvoer van zijn sportkleding. De Amerikaanse sportkledinggigant gaat daartoe meer leveranciers en logistieke dienstverleners onder eigen controle brengen.
Apollo koopt fabrikanten op
Om zijn doel te bereiken, gaat Nike in zee met Apollo Global Management. De investeerder van durfkapitaal koopt via zijn fondsen toeleveranciers van de sportkledinggigant in Noord- en Centraal-Amerika en logistieke partners op. Zo werd de controle genomen over kledingfabrikant New Holland en over het logistieke bedrijf ArtFX. Nike gaat voorts in zee met Flextronics, dat verantwoordelijk wordt voor de automatisering van de bevoorradingsketting.
De operatie heeft tot doel meer zekerheid te hebben over de kwaliteit van de geleverde producten en het moment van belevering. De voorbije maanden waren daar al eens klachten over: bestelde kleding kwam al eens te laat in de winkels terecht.
Tegelijk wordt de productie weer dichter bij de verkooppunten gehaald: nu wordt het gros nog gemaakt in Azië, maar dankzij het nieuwe samenwerkingsverband zullen ook nieuwe fabrieken in de Amerika’s worden opgericht. Die operatie moet van Nike ook een duurzamer bedrijf maken.
Over de verdeling van de inbreng in het strategische samenwerkingsverband werden geen details vrijgegeven. Nike liet alleen weten dat de leiding van ervan bij Apollo berust en dat het zelf geen kapitaal in de onderneming stopt.