Het Zwitserse voedingsbedrijf Nestlé heeft in het eerste halfjaar van 2016 een teleurstellende groei gekend: de omzet van het bedrijf groeide tegen het traagste tempo sinds 2009.
Doelstellingen herhaald
In de eerste zes maanden van 2016 groeide de omzet van Nestlé met 3,5% naar 43,2 miljard Zwitserse frank (40 miljard euro). Analisten hadden echter een groei van 3,7% voorspeld. De nettowinst viel dan weer terug van 4,5 naar 4,1 miljard frank (3,8 miljard euro). Ook dat was beneden de verwachtingen.
Toch klinkt er bij Nestlé geen negatief geluid over de prestaties. “De eerste helft van 2016 was binnen de verwachtingen, met groei die volledig werd gedreven door volume en productmix, wat zorgde voor hogere marktaandelen”, zegt CEO Paul Bulcke. De lagere groei kwam er dan ook omdat Nestlé vrijwel geen prijsstijgingen doorvoerde.
Nestlé herhaalt dan ook zijn doelstellingen voor 2016, waarbij het mikt op een autonome omzetgroei van 4,2%. Het bedrijf verwacht dan ook dat de prijzen de komende maanden zullen verbeteren. Momenteel heeft het nog last van deflatie in Europa, waardoor de prijzen onder druk staan.