X²O opende zijn eerste winkel in april 2005. Ondertussen telt de retailgroep 15 winkels, waarvan elf in Vlaanderen, twee in het Brusselse en twee in Wallonië. In die jaren is de groep uitgegroeid tot een belangrijke speler op de badkamermarkt, met een omzet van ruim 35 miljoen euro in 2011, een stijging met 16% tegenover het jaar voordien en een verdrievoudiging in vier jaar tijd. Met die groei geeft het bedrijf uit Oostkamp alle andere middelgrote bedrijven uit de provincie het nakijken.
“No-nonsense aanpak”
Elke X²O-showroom is zo’n 1.000 m² groot en stelt een vijftigtal badkamers tentoon. Anders dan bij sommige concurrenten zijn de toonzalen bewust sober gehouden. “Deze zogeheten no-nonsenseaanpak moet zowel de aandacht van de klanten versterken als onnodige kosten vermijden. Onze werking is sterk gestructureerd en geautomatiseerd”, zegt gedelegeerd bestuurder Jan Ollevier daarover.
Daardoor kan X²O zijn winkelteam relatief beperkt houden. “Dat varieert van twee tot vier personen, en de filiaalleider draagt de verantwoordelijkheid voor de vlotte werking. Elke vestiging wordt minstens één keer per week bezocht door een regiomanager. Die fungeert als de tussenpersoon tussen de winkels en het hoofdkantoor”, geeft de topman nog een kijkje in de interne keuken van zijn retailgroep.