Unilever heeft het Zweedse bedrijf Blueair, dat luchtreinigers produceert, overgenomen. Blueair is volgens Unilever marktleider op het gebied van indoor luchtzuiveringstechnologie. Unilever maakte geen financiële details rond de deal bekend.
Aanvulling op eigen diensten
Blueair werd in 1996 opgericht en haalde in 2015 een omzet van 106 miljoen dollar (95 miljoen euro). Het is één van de grootste producenten van luchtreinigers in China, de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Korea en India. Unilever ziet de overname als de perfecte aanvulling op de waterzuiveringsdiensten van het bedrijf.
Het is de tweede overname van Unilever op korte tijd: eind juni kocht het ook al de Dollar Shave Club, een online aanbieder van abonnementen op scheermesjes. Met de overname wil het de concurrentie aangaan met Procter & Gamble, de eigenaar van Gilette. De Dollar Shave Club had vorig jaar al een marktaandeel van 5%, terwijl P&G zijn marktaandeel de voorbije vijf jaar zag dalen van 71 naar 59%.