De Duitse modewebwinkel Zalando heeft afgelopen kwartaal alweer sterk gepresteerd. De omzet steeg met 25% tot 916 miljoen euro en de brutowinst verdrievoudigde tot 77 miljoen euro. Met dank aan de mobiele shoppers.
Winstmarge verdubbeld
“We zien een mooi momentum bij klanten alsook forse groei”, zegt een tevreden bestuurder Rubin Ritter in een persbericht. “Ondanks aanhoudende investeringen is ons bedrijf sterker geworden en winstgevender.”
De omzetstijging is te danken aan een groter aantal klanten dat bovendien vaker een bestelling plaatst. In de eerste zes maanden van dit jaar verwelkomde Zalando 960 miljoen bezoekers op zijn website, van wie er 18,8 miljoen ook daadwerkelijk bestelden (een jaar geleden waren er dat nog ‘maar’ 16,4 miljoen). Ook het aantal bestellingen per klant nam toe (+14,7%). “Gemiddeld bestelden klanten drie producten met een waarde van gemiddeld 66 euro”, klinkt het in het persbericht.
Daar staan wel hogere distributiekosten (+4,2%) en hogere marketinguitgaven (87 miljoen in het tweede kwartaal) tegenover. Wat Zalando er niet van heeft weerhouden om zijn winstmarge te verdubbelen tot 8,8%. In zijn thuismarkten (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) loopt de marge zelfs al op tot 13,9%. Over het volledige halfjaar bedraagt de marge intussen al 5,9%.
Sterke mobiele groei
Een van de belangrijke motoren achter de omzetstijging is de ‘mobiele app’, waarmee klanten ‑ waar en wanneer ze maar willen ‑ bestellingen kunnen plaatsen. Het voorbije jaar is het aantal downloads van die app ronduit verdubbeld. Twee op de drie websitebezoekers komen intussen al via een ‘mobiel’ apparaat.
De online mode-industrie ‑ die tegenwoordig een groeiritme van gemiddeld 9,6% kent ‑ is volgens Zalando nu al goed voor een zesde van de totale kleding- en schoenenverkoop in West-Europa. En die groei is nog lang niet ten einde: volgens analisten gaat dat aandeel de komende jaren richting een derde.