De Colruyt Group is er in de eerste zes maanden van het jaar in geslaagd om 82,1 procent van al het bedrijfsafval te sorteren en te recycleren. Het doet zo twee procent beter dan een jaar geleden en overstijgt ook al het doel dat voor 2017 werd gesteld.
Sterke informatiecampagne
De stijging is te danken aan de inspanningen die in de winkels worden geleverd. Zo hebben alle vestigingen zich in het voorjaar ingespannen om het vergistbare afval en het broodafval nog beter te sorteren. Daardoor werd er meer dan 700 ton minder restafval teruggestuurd.
“We hebben daarvoor een sterke informatiecampagne gevoerd, en het is fantastisch hoe de winkelmedewerkers daarmee aan de slag zijn gegaan. Nu komt het erop aan om vol te houden, we zorgen alvast voor nog meer handige sorteertips”, zegt Francoise Decoster van de milieudienst van Colruyt Group.
Minder voedselverspilling
Ook de voedselverspilling is sterk teruggeschroefd, omdat sinds dit voorjaar 14 winkels al hun onverkoopbare voedingswaren aan lokale organisaties schenken. “Dat betekent dat er minder voedseloverschotten teruggaan naar onze distributiecentra en vergist worden. Op zich is vergisten nuttig, omdat er groene stroom mee gemaakt wordt. Maar nog mooier is voedseloverschotten nuttig in te zetten voor menselijke consumptie.”
Tot slot wordt al het restafval nog eens grondig gesorteerd in de retourcentra van de Colruyt Group, zodat zeker alle recycleerbare materialen op de juiste plek belanden.