Is het een supermarkt? Is het een overdekte versmarkt? In elk geval is het Franse Grand Frais een sterk groeiende en ambitieuze formule, die goed lijkt aan te sluiten bij de tijdgeest en het consumptiepatroon van vandaag.
Vijf werelden
Qua architectuur verwijzen de vestigingen van Grand Frais naar de overdekte versmarkten van vroeger, waar specialisten hun kazen, gevogelte of vleeswaren kwamen aanbieden. Het zijn inderdaad grote hallen met een glazen voorgevel en een traditioneel zadeldak. De winkels liggen aan de rand van grotere en kleinere steden en zijn voorzien van een ruime parking.
Op een winkeloppervlakte van gemiddeld een goeie 1.000 m² brengt Grand Frais vijf werelden samen: groenten en fruit, kruidenierswaren van hier en elders, kazen, vlees en vis. Op elk van die afdelingen worden de klanten verwelkomd en geadviseerd door echte vaklui, belooft het enseigne. De openingsuren zijn ruimer dan die van de speciaalzaak: van 8u30 tot 20u, en op zondagvoormiddag.
Prijsimago
Vijf speciaalzaken onder één dak dus, maar dan wel georganiseerd en gepresenteerd zoals in een moderne supermarkt. Het grootste deel van het assortiment wordt immers in zelfbediening aangeboden. Helder en overzichtelijk ogen de winkels wel, met veel daglicht, wandkoelers rondom en lage eilandmeubels centraal.
Er zijn aanspreekpunten voor de klanten. In de slagerij bijvoorbeeld is er bediening voor wie dat wenst en zie je de slagers aan het werk in hun atelier. Op de kaasafdeling snijdt en verpakt men ter plaatse. Afrekenen doen klanten aan check-outs zoals in de supermarkt.
Lage prijzen vormen een belangrijke pijler van het Grand Frais concept. De baseline luidt niet voor niets “le meilleur marché”, een woordspeling die zowel “de goedkoopste” betekent als “de beste markt.” Het prijsimago wordt ondersteund door sterke promoties op elke afdeling.
Lokale partners
Maar die lage prijzen mogen niet ten koste gaan van de versheid en de kwaliteit. Het gaat hier om de prijs-kwaliteitverhouding. En dat moeten de klanten kunnen zien in de winkel. Op de afdeling groenten en fruit bijvoorbeeld zorgen verstuivers ervoor dat de waren niet uitdrogen en er fris blijven uitzien. In de winkel heerst een frisse temperatuur van 16°C. Brood wordt ter plaatse afgebakken – in een aparte bakkerij van de keten Marie Blachère.
Grand Frais benadrukt dat het werkt met lokale leveranciers. De verschillende afdelingen worden uitgebaat door geselecteerde partners, die een commissie betalen voor hun aandeel in de winkel. Daar zijn wel bedrijven bij die intussen zijn uitgegroeid tot industriële spelers. Daarom protesteren lokale boeren hier en daar bij de opening van een nieuwe Grand Frais, omdat ze zich gepasseerd voelen.
Opvallend is de ruime keuze. Niet dat er zoveel referenties verkocht worden (ongeveer 2.000) maar het aanbod biedt veel variatie, met aandacht voor exoten, voor vergeten groenten en voor lokale specialiteiten. Op de afdeling kruidenierswaren bijvoorbeeld vind je geen bekende merken, wel bijzondere olijfolies naast Aziatische specialiteiten. Er zijn gedroogde vruchten, linzen, pasta’s, specerijen, fruitsappen, confituren… Geen wijn echter.
Opmerkelijke groei
Overal vind je proevertjes, receptfiches, productinformatie. In alles wil Grand Frais zich onderscheiden van de eenheidsworst in de Franse hypermarkt zo lijkt het – al zijn die hypermarkten tegenwoordig ook aan de slag met streekproducten, met vers en met exclusiviteiten.
Versheid, beleving, authenticiteit, gezondheid en gemak: met deze ordewoorden kom je tegenwoordig een heel eind in de voedingswereld. De Franse consument houdt van Grand Frais: in 2015 behaalde het kleine bedrijf een verrassende vierde plaats in de rangschikking van de favoriete merken van de Fransen, na grote namen als Amazon, Picard en Yves Rocher. De versspecialist gaat ook prat op 97% tevreden klanten, op basis van een enquête door TNS Sofres.
Dat alles resulteert in een opmerkelijke groei van het enseigne. Grand Frais opent tien tot vijftien winkels per jaar en telt nu bijna 170 verkooppunten. Sinds 2013 staat één van die verkooppunten in ons land: in Messancy, in de provincie Luxemburg, op een steenworp van de Franse grens. Een testcase?
Ambities
Wie zit er achter Grand Frais? Eigenaar is de groep Prosol, opgericht in 1993 door Denis Dumont, die nog steeds meerderheidsaandeelhouder is. Erg veel is er over de groep en de man niet bekend, discretie lijkt het ordewoord. Geen interviews, geen reportages, geen antwoorden op lastige (of andere) vragen van de pers.
Tenzij een kort persbericht, eind maart van dit jaar: het investeringsfonds Sagard neemt een minderheidsbelang in Prosol. Bedoeling is de nodige financiële middelen in te brengen om de groei nog te versnellen. Het openingsritme moet verdubbelen. Aan ambitie geen gebrek dus. Of de expansieplannen ook in ons land zullen merkbaar worden, blijft afwachten. Intussen kan het concept voor supermarktondernemers een bron van inspiratie zijn.