De Nederlandse bierbrouwer Heineken heeft in de eerste helft van het jaar meer winst geboekt dan werd verwacht door analisten. Vooral in Azië was er sprake van een sterke groei, terwijl er in Afrika net een terugval was.
Groei verkocht volume
De omzet van Heineken steeg in de eerste zes maanden van het jaar naar 10,1 miljard euro, een groei van twee procent. Toch halveerde de nettowinst ten opzichte van vorig boekjaar: de nettowinst zakte naar iets meer dan 586 miljoen euro. Dat is grotendeels het gevolg van de uitzonderlijke winst die Heineken een jaar geleden boekte op de verkoop van het Mexicaanse verpakkingsbedrijf Empaque, wat Heineken toen 379 miljoen euro extra opleverde.
Bovendien moest Heineken een bedrag van 233 miljoen euro afboeken op Congolese activa. Toch was de winst nog hoger dan verwacht. De operationele winst toont dan ook een ander beeld van de resultaten, want die ging met 10 procent de hoogte in naar 1,7 miljard euro.
Het verkochte volume ligt dan weer een stuk hoger dan een jaar geleden. Heineken verkocht 4,1 procent meer dan een jaar geleden, goed voor 97 miljoen hectoliter bier. De grootste organische groei was te vinden in de regio Azië-Stille Oceaan, waar er een groei was van 19,4 procent. Ook op het Amerikaanse continent (+4,7 procent) en in West-Europa (+2,3 procent) was er vooruitgang.
Affligem tekent dubbelcijferige groei op
In de gemengde regio Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa viel het volume dan weer terug met 1,2 procent. Vooral in Rusland, Congo, Ethiopië, Egypte en Nigeria waren de resultaten teleurstellend.
Van het merk Heineken werd in de eerste zes maanden 2,6 procent meer verkocht, terwijl het Belgische Affligem en het Mexicaanse Sol Premium een groei van meer dan tien procent lieten optekenen.