Het Amerikaanse Mondelez is van plan om de Chinese chocolademarkt te bestormen met het merk Milka. Een interessante keuze, want Chinezen zijn op dit moment (nog) geen grote chocolade-eters.
12 verschillende smaken
China is momenteel nog grotendeels onontgonnen gebied voor chocoladebedrijven: gemiddeld eet een Chinese consument jaarlijks slechts 100 gram chocolade. In het Verenigd Koninkrijk is dat bijvoorbeeld acht kilo. Er is dus nog heel wat ruimte voor chocolademakers om hun stempel te drukken, maar tot nu toe is nog niemand daar echt in geslaagd.
Nu wil ook Mondelez een poging wagen met de lancering van Milka. Het wil daarbij twaalf verschillende producten van het merk lanceren, met ook speciale edities voor feestdagen. Dankzij een samenwerking met Alibaba wil het bovendien profiteren van de sterke opmars van e-commerce in China.
De keuze voor Milka is geen toeval: uit onderzoek van Mondelez is immers gebleken dat de Chinese consument de smaak van Milka wel kan appreciëren. De Chinese markt wordt momenteel gedomineerd door de merken Galaxy en Dove van Mars. Die hebben samen meer dan 25 procent marktaandeel in handen.