De Zwitserse chocolademaker Lindt is in de eerste helft van het jaar verder gegroeid, maar waarschuwt tevens voor een verzwakking van de markt in Noord-Amerika en in het thuisland.
Druk van discounters
De omzet van de Lindt Group steeg in de eerste helft van het jaar met 6,6%naar 1,5 miljard Zwitserse frank (1,4 miljard euro). Op organische basis was er sprake van een groei van 4,4 %, terwijl de nettowinst met 11,1% steeg naar 72,2 miljoen Zwitserse frank (67 miljoen euro).
Ondanks de positieve resultaten waarschuwt Lindt toch voor mogelijke problemen in de toekomst. Zo had het in de eerste helft van het jaar al te maken met hoge prijzen voor grondstoffen en spreekt het van een stagnerende markt in Europa en Noord-Amerika. In Zwitserland waren de cijfers minder positief, omdat steeds meer consumenten over de grens gaan winkelen en er steeds meer concurrentie komt voor de retailpartners vanuit de discounters. In Noord-Amerika, dat goed is voor ongeveer de helft van de omzet, was er op organische basis een groei van slechts 0,8%.
Lindt wil tegen 2020 wereldwijd marktleider zijn op vlak van ‘premium chocolate retail’ en in dat opzicht zal het dit jaar 65 nieuwe winkels openen, wat het totaal op bijna 400 filialen brengt.