Brancheorganisatie Comeos gaat samenwerkingen tussen lokale producenten en supermarkten stimuleren. Zo wil het er voor zorgen dat er nog meer lokale producten in de winkelrekken komen te liggen.
Nieuwe brochure
“85 procent van de Belgen koopt minstens één keer per week Belgische producten, 42 procent zelfs één keer per dag”, zegt Dominique Michel, CEO van Comeos. Lokale producten hebben volgens Comeos dan ook heel wat voordelen, zoals het ondersteunen van de lokale producent en de lokale economie.
“Belgische supermarkten verkopen al veel lokale producten. Deze herken je in de winkel gemakkelijk door de Belgische vlag”, stelt Michel. “Als we per productcategorie gaan kijken, zien we dat 99% van het varkensvlees dat winkels aanbieden Belgisch is.” Ook andere vleesproducten, melk, eieren, groenten en fruit in seizoen komen grotendeels uit België.
Comeos wil die samenwerkingen nu nog verder ondersteunen en presenteert daarom een nieuwe brochure op de landbouwbeurs van Libramont. Daarin wordt uitgelegd wat landbouwers moeten doen om hun producten aan een winkelketen te verkopen.