In het eerste kwartaal van zijn boekjaar heeft het Britse modehuis Burberry zijn omzet met vier procent zien groeien. Toch spreekt het nog steeds van uitdagende marktomstandigheden, die duidelijk waren bij de dalende vergelijkbare omzet.
Minder toeristen
De detailhandelsomzet van Burberry kwam in het eerste kwartaal uit op 423 miljoen pond (500 miljoen euro), 4% meer dan vorig jaar. Bij de winkels die al meer dan een jaar geopend zijn, daalde de omzet wel met 3%.
Op de thuismarkt wist Burberry de verkoop de hoogte in te stuwen, maar op andere belangrijke markten als Frankrijk en Italië waren er minder goede prestaties door een dalende verkoop aan toeristen. Ook in China blijven de omstandigheden moeilijk voor het bedrijf. De online verkoop ging dan weer wel sterk de hoogte in. Vooral via mobiele toestellen dan, want de webshop van Burberry trok 60 procent meer bezoekers van mobiele toestellen.
Nieuwe topman
Burberry wil het komende boekjaar nog vijftien nieuwe winkels openen, maar het gaat ook even veel winkels sluiten. Het verwacht voor de eerste helft van het jaar ook een groei in de groothandelsomzet van 10% bij constante wisselkoersen. Voor het volledige jaar wil het een winst van ongeveer 90 miljoen pond (iets meer dan 100 miljoen euro) behalen.
Vanaf volgend jaar wordt Marco Gobbetti de nieuwe CEO bij Burberry. Hij volgt in die functie Christopher Bailey op, die zich opnieuw volledig zal focussen op het creatieve aspect bij het modebedrijf.