Colruyt verkoopt zijn Franse foodservicedivisie Pro à Pro aan Metro. Volgens de Belgische warenhuisgroep drong die beslissing zich op door de consolidering die momenteel bezig is in die sector.
Inspelen op consolidatie
Pro à Pro is in Frankrijk en de Franse overzeese gebieden een belangrijke leverancier van voedingswaren aan de sociale (ziekenhuizen, scholen, bedrijfskantines) en de commerciële sector (hotels, restaurants, cateraars). Het bedient er zowat 42.000 klanten, goed voor een omzet van bijna 670 miljoen euro op jaarbasis.
Hoewel het bedrijf winstgevend is, doet Colruyt het toch van de hand. “De Franse foodservicemarkt kent een sterk consolidatieproces. Bijgevolg heeft Colruyt de strategische mogelijkheden van Pro à Pro in kaart gebracht en is het van mening dat de groeiplannen voor het bedrijf het best gerealiseerd kunnen worden door de business te combineren met die van een sterke complementaire marktspeler”, zegt de verkoper.
De koper is Metro, dat de naam Pro à Pro zal behouden. De Duitsers hebben in Frankrijk voornamelijk groothandelsactiviteiten, die verlopen via 94 Metro Cash & Carry winkels. De transactie omvat de merknaam en de operationele activiteiten, evenals de distributiecentra, de logistieke platformen en het vrachtwagenpark van Pro à Pro. Over de verkoopprijs doen Colruyt en Metro geen mededeling, maar ramingen van financiële analisten lopen uiteen van 120 miljoen euro tot 200 miljoen euro.