Lingeriefabrikant Van de Velde ‑ bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna ‑ zag zijn vergelijkbare omzet in het voorbije halfjaar met 2,6% stijgen. Met dank aan de groothandelstak, want de retailomzet daalde als gevolg van winkelsluitingen.
Op weg naar 19e jaar van groei sinds beursgang
Op geconsolideerde basis realiseerde de lingerieproducent uit het Oost-Vlaamse Schellebelle een omzet van 113,8 miljoen euro, hetzij 0,4% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Inclusief de vergelijkbare seizoensleveringen trekt het bedrijf een groeispurtje van 2,6%. Meteen blijft Van de Velde op koers om zijn 19e jaar van groei te realiseren sinds het in 1997 naar de beurs trok.
Van de Velde ondervond vooral tegenwind op de Amerikaanse markt: de groep ziet er zijn omzet op vergelijkbare basis dalen met 17,7%. De totale omzet daalde zelfs met bijna 28%, door de sluiting van verlieslatende winkels.
In Europa is er wél groei, en dat met 5,3%. Die komt volledig op naam van de groothandelsomzet, die liefst 5,8% steeg op vergelijkbare basis en aan constante wisselkoersen. De retailtak kende namelijk een daling met 3,9%, toe te schrijven aan de sluiting van een aantal verlieslatende winkels en het feit dat een aantal eigen winkels in franchise werden gegeven.
Versterking van bij Mexx
Van de Velde heeft trouwens een nieuwe ‘international retail director’ in dienst genomen: Yan Aerts. Die was eerder vijftien jaar aan de slag bij modeketen Mexx. Zijn opdracht is duidelijk: het retailkanaal van de lingeriegroep opnieuw op de rails krijgen en uitbouwen.