Volgens handelsfederatie Comeos hebben haar leden een lastig kwartaal achter de rug: de omzet in de handel daalde met net geen 3%, vooral in de non-food. Consumentenelektronica spande daarin de kroon, met een -8%.
Moeilijke maanden voor non-food
De modewinkels zagen hun omzet met 3% dalen, waar online een grote rol in speelde: de online modeomzet daalde – verrassend – met liefst 22%, aldus Comeos-topman Dominique Michel. Doe-het-zelf kon wel standhouden (+0,1%), maar dat was volgens Michel “vooral dankzij de extra verkoopdag op 29 februari.” De omzet in de foodsector kende daarentegen een lichte omzetstijging (+0,6%), vooral dankzij een sterke stijging van de online omzetten: die gingen immers naar 29% omhoog.
Daarenboven komt dan nog de negatieve invloed van de inflatie (1,8%), die zich niet helemaal vertaalde in stijgende prijzen in de winkels: die stegen maar 1,3%. Comeos waarschuwt ook nog voor het negatieve effect van de kilometerheffing, die de prijzen nog meer de hoogte zal in drijven.