Unilever heeft de belofte gedaan om in de toekomst geen seksistische reclame meer te verspreiden. Dat doet het nadat een onderzoek heeft uitgewezen dat slechts twee procent van de reclame intelligente vrouwen toont.
“Tijd is rijp”
Het onderzoek wees ook uit dat veertig procent van de vrouwen zich niet kan identificeren met de vrouwen in reclamecampagnes: dat komt ook omdat slechts drie procent van die vrouwen in een professionele setting worden geplaatst en slechts één procent een gevoel voor humor heeft. Het is dan ook niet verrassend dat negentig procent van de vrouwen aangeeft dat ze het gevoel hebben dat ze vooral als sekssymbool worden afgebeeld.
Unilever heeft dan ook het plan opgevat om daar verandering in te brengen. “De tijd is rijp voor ons om als industrie de manier waarop we gender voorstellen in reclame uit te dagen. Onze industrie spendeert jaarlijks miljarden aan het vormen van percepties en we hebben de verantwoordelijkheid om deze macht op een positieve manier te gebruiken”, zegt Keith Weed, hoofd van marketing bij Unilever.
De Londense burgemeester Sadiq Khan bande eerder al alle seksistische advertenties in zijn stad, waarbij hij vooral ijverde om selectiever te zijn rond de reclame die op het openbaar vervoer te zien zijn.