Colruyt volgt tot op de eurocent
In de rayons parfumerie en drogisterij vinden klanten van Delhaize sinds 23 februari op een 300-tal producten prijsverminderingen terug van gemiddeld 7%, met uitschieters tot 25%. Met de actie wil de keten zijn prijsimago verder verbeteren. Carrefour beoogt eerder al net hetzelfde met zijn nieuwe campagne, namelijk “het verschil tussen ons prijsimago en de echte prijspositionering kleiner maken.”
Colruyt is het zijn laagsteprijsgarantie natuurlijk verplicht om meteen te volgen. Vanmorgen waren de prijzen – of toch alleszins van de tien producten die Delhaize als voorbeeld aanhaalt in zijn perscommuniqué – bij de softdiscounter netjes verlaagd, vaak tot precies één eurocent onder de nieuwe Delhaizeprijs.
‘Niemand wil zo’n bloedbad’
Hoewel sommige media in de zet van Delhaize graag een oorlogsverklaring zien, zullen de Belgische supermarkten zich echter niet tot een prijzenslag laten verleiden. “Het gaat om een prijsdaling op 300 producten in een segment van zowat 3000 SKU’s. Voor die 10% willen ze heus geen prijzenoorlog ontketenen, want dan wordt het een bloedbad onder de liefst 5.400 supermarkten die België rijk is. De supermarktondernemers zijn slim genoeg om dat te vermijden,” verklaart Jorg Snoeck van RetailDetail. De prijsverlaging moet eerder worden gezien als een tegemoetkoming aan de consument, die meer en meer zijn vertrouwen verliest en vreest voor zijn koopkracht.
Wellicht zit ook de publicatie van de veelbesproken studie ‘Prijsniveau in supermarkten’ van het ministerie voor Economie er voor iets in tussen, want na de huismerkgezinde uitspraken van minister Johan Vande Lanotte zetten zowel Carrefour als Delhaize gretig hun eigen labels in de verf. “Het Carrefour-huismerk – meer dan 3.500 door de consument goedgekeurde producten, zijn gemiddeld 30% goedkoper dan de nationale merken,” klinkt het bij de ene. “De meer dan 5.700 Delhaizeproducten zijn 15 tot 30% goedkoper dan vergelijkbare nationale-merkproducten,” repliceert de ander.