De vakbonden zijn niet helemaal tevreden met Bringr, het nieuwe platform van bpost. Dat moet consumenten in staat stellen om zelf pakjes te vervoeren en af te leveren voor bpost tegen een vergoeding.
Goedkoper dan koeriersdiensten
Met het nieuwe platform hoopt bpost een graantje mee te pikken van de deelcultuur, die ook al zichtbaar is bij platformen als Uber en AirBnB. Op Bringr kan iedereen melden dat hij een pakje wil versturen. Andere gebruikers kunnen vervolgens aangeven dat ze het pakje kunnen vervoeren, tegen een vergoeding. Die hangt af van verschillende factoren, zoals de afstand, het gewicht en de omvang van het pakje en het type ervan.
De prijs zal hoger liggen dan bij bpost, maar is wel goedkoper dan de snelle koeriersdiensten. Bpost krijgt zelf een kleine commissie. In een eerste fase zal Bringr enkel in Antwerpen actief zijn. Als het daar een succes is, dan wordt het verder uitgerold.
Vragen over kwaliteit en tewerkstelling
De vakbonden zijn echter niet helemaal te vinden voor het platform. “Dit is Über binnenbrengen in een overheidsbedrijf, tot nader order is bpost niet geprivatiseerd”, zegt Marc De Mulder van VSOA-Post aan De Tijd. “Als je als overheid zelf de deuren openzet daarvoor, dan is dat vergelijkbaar met de ‘zero contractors’ in Engeland. Als ze je nodig hebben, zullen ze je bellen. Dat is helemaal geen gezond systeem.”
Bij ACOD Post klinkt er een genuanceerder geluid: daar begrijpen ze dat ook bpost zich niet kan afsluiten van de veranderingen binnen de markt, maar vragen ze wel volledige transparantie van bpost, zodat er de nodige controle kan uitgevoerd worden. Beide vakbonden stellen zich wel vragen over de kwaliteit van de dienstverlening en de mogelijke impact op de tewerkstelling.