Onder andere gezondheid en duurzaamheid, maar ook internationale prijsverschillen bepaalden de headlines afgelopen week. RetailDetail Food brengt een overzicht van het goede én minder goede foodnieuws.
Gezond en lekker
U heeft het vast al vernomen: we moeten met z’n allen werk maken van een gezonder eetpatroon. Een plan van aanpak ontwikkeld door FEVIA, Comeos en de verschillende sectoren wil onze calorie-inname met vijf procent terugdringen tegen 2017, onder andere door de samenstelling van de producten aan te passen. Geen probleem voor de consument, want die vindt gezonde voeding echt wel belangrijk, blijkt uit onderzoek.
Net als Mars, dat uit bezorgdheid over onze suikerinname overweegt om de samenwerking met fastfoodketens op te zeggen. Of Coca-Cola Life gezond is, daarover spreken we ons niet uit, maar alvast in Zweden mag het merk niet langer claimen dat het gezoet wordt met ingrediënten van natuurlijke oorsprong. Een precedent?
Danone ziet het helemaal zitten en verwacht dit jaar behoorlijk wat meer geld te verdienen, onder andere met gezonde yoghurtjes. Ook groentenproducent Noliko koestert grote ambities en wil de productiecapaciteit flink uitbreiden. Dat is eveneens positief nieuws voor het gezondheidsplan, want groenten zijn goed voor ons.
En ze zijn goedkoper dan vlees, dat in ons land flink wat duurder wordt betaald dan het Europese gemiddelde. Hogere voedingsprijzen doen de Belgen vaker over de grens kopen. De Eurostatcijfers inspireerden sommige media opnieuw tot prijsvergelijkingen met Nederland.
Uitdagingen
Als de zon schijnt, dan schijnt ze voor iedereen, maar toch vooral voor Lidl, dat dit jaar nog twintig nieuwe winkels zal uitrusten met zonnepanelen op het dak. Besparen op energiekosten is goed voor het klimaat maar ook voor de consument, omdat het de discounter toelaat de prijzen laag te houden.
Goed nieuw was er voor Dirk Van den Berghe, de voormalige ceo van Delhaize België. Onze landgenoot mag na een succesvolle passage bij Walmart Canada nu de immense Chinese markt gaan veroveren. Een mooie uitdaging, we wensen hem veel succes.
Met Makro daarentegen gaat het minder goed: een tweede en behoorlijk ingrijpende herstructurering in dik twee jaar tijd moet de retailer weer op het goede spoor zetten. Ook een uitdaging. RetailDetail vroeg zich deze week openlijk af of een gedateerd concept als Makro eigenlijk nog wel te redden valt? Dat was te streng van ons, volgens sommigen. Waarvan akte. Wat denkt u daar eigenlijk van? Tot volgende week!