De hoge loonkosten en tal van taksen en heffingen op voeding en drank zorgen dat consumenten steeds vaker buiten België gaan shoppen, zegt Fevia. De federatie van de voedingsindustrie roept op tot een grondige dialoog over de competitiviteit van de sector.
723,4 miljoen euro naar buitenlandse winkels
“In 2015 kochten de Belgen voor 723,4 miljoen euro voeding en drank in buitenlandse supermarkten. Tegenover 2014 is dat een toename met 6,6%. Sinds 2008 zijn de grensaankopen van voeding en drank met liefst 42,5% toegenomen”, zegt Chris Moris. De directeur-generaal van Fevia reageert op de nieuwe studie van Eurostat, die aantoont dat voeding in België gemiddeld 8% duurder is dan in onze buurlanden.
“Als gevolg van onder andere de loonkostenhandicap, de energiekostenhandicap, de zogenaamde ‘gezondheidstaksen’ en tal van andere heffingen is voeding vandaag duurder in België dan bijvoorbeeld in Nederland of Frankrijk. De hogere btw-tarieven alleen al verklaren reeds 2% van het prijsverschil met de buurlanden”, voegt voorzitter Jean Eylenbosch er nog aan toe, en dan zijn de gevolgen van de onlangs ingevoerde kilometerheffing ‑ volgens Comeos 120 tot 170 miljoen euro ‑ nog niet eens verrekend.
Zorgen over de toekomst
Hoeft het dan te verwonderen dat Belgen de grens oversteken om hun boodschappen te doen, vraagt Fevia zich af? “België is een klein land met een open economie, op een wereldkaart amper een confettistipje groot. De helft van de Belgen woont op minder dan 50 kilometer van de grens”, klinkt het nog.
De voedingsfederatie maakt zich dan ook zorgen over de toekomst van de sector in België. De voedingsindustrie is vandaag de sterkhouder van de Belgische industrie en wist de voorbije jaren in moeilijke economische omstandigheden de werkgelegenheid op peil te houden. Fevia roept de overheden daarom op om de competitiviteit van de sector te versterken en jobs in ons land te houden.