Goed vier jaar geleden ging Retail Partners Colruyt Group van start met de Toekomstraad, een uniek overlegorgaan waarin twaalf Sparwinkeliers zetelen, die verkozen werden door hun collega’s. RetailDetail Food polst naar de ambities voor de komende jaren.
Afhankelijk van elkaar
De vergaderaars houden net rook- en koffiepauze, wanneer ik op een zonnige middag in Mechelen arriveer. Afgaande op de onderlinge grapjes zit de sfeer wel goed. Niet voor niets is de vergadertafel hier rond: de winkeliers en de verantwoordelijken van Retail Partners Colruyt Group zitten niet tegenover elkaar, maar dialogeren met elkaar.
“Elkaar beslissingen opleggen, dat zou niet werken”, meent Philippe Serraes (Spar Kalken), voorzitter voor de zelfstandigen. “We discussiëren liever een maand langer, dan dat we een beslissing door onze strot geduwd zouden krijgen.” Het is nochtans niet de gemakkelijkste weg. “Inderdaad, op deze manier werken we misschien wat trager, maar het is waardevoller. We zoeken samen naar een weg, we zijn van elkaar afhankelijk.”
“Interdependentie”, noemt commercieel directeur Jean-François Stevens (voorzitter voor Retail Partners Colruyt Group) het met een moeilijk woord. “De winkeliers staan wat dichter bij de dagelijkse actualiteit op de winkelvloer, wij hebben wellicht wat meer oog voor strategische opties op de langere termijn. We leggen samen accenten.”
Samen ondernemen
Een voorbeeld van een beslissing die door de groep werd genomen, is de expliciete ondersteuning van de Spar formule door Colruyt Group, op de winkelpui. Een onderwerp dat al lang meegaat – eigenlijk al sinds de overname door Colruyt – maar dat niet zonder slag of stoot werd afgehandeld. Colruyt wilde niet vrijblijvend zijn logo op elke Spar winkel plaatsen zonder daar voorwaarden aan te koppelen, en omgekeerd wilden niet alle Sparwinkeliers zomaar Colruyt worden.
“Er was een stevig traject nodig om elkaar hierin te vinden, en dat was waardevol. Het Colruyt-logo is nu een erkenning dat we op een duurzame en ethische manier handeldrijven.”
Geen wij- en zij-kamp
Wat de overlegpartners na die eerste vier jaar geleerd hebben? “We hebben leren luisteren om te begrijpen en niet om te reageren”, klinkt het. “In het begin was er sprake van ‘wij’ en ‘zij’. We vormden twee kampen. Intussen hebben we begrepen dat we samen op de fiets zitten. We leren verdragen dat de één al eens wat meer wint dan de ander, zolang we maar samen blijven winnen. Uiteindelijk doen we het voor Jean en Karine, want zo noemen we onze typeklanten. Zolang we hen voor ogen houden, zit het goed.”
Alles wat niet tot elkaars interne bedrijfsvoering behoort, is bespreekbaar. “We hebben samen het marketingverhaal van de afgelopen tien jaar herschreven.” En met resultaat, want het marktaandeel van de Sparwinkeliers blijft stijgen.
Sterk engagement
Het engagement van de winkeliers die zich kandidaat stellen voor de Toekomstraad is groot: “Ik voel een sterke zin voor collectieve verantwoordelijkheid”, zegt Jean-François Stevens. Naast de maandelijkse bijeenkomsten zijn er immers tussentijds nog eens voorbereidende vergaderingen, in februari was er een bootcamp om de ploeggeest te smeden en elk lid van de Toekomstraad zetelt ook nog eens in één van de werkgroepen of domeinraden. Intussen moet de eigen winkel blijven draaien.
Dat vraagt toch flink wat motivatie? “Ja, maar het feit dat je hier mee kunt beslissen, en niet enkel komen luisteren naar wat al beslist werd, is veel waard”, hoor ik. “We kunnen mee sturing geven aan ‘onze’ Spar. Uiteindelijk is Spar de familienaam van ons allemaal. We zijn ook echt een familie van bedrijven.”
Als voorbeeld halen de winkeliers het nieuwe Spar-winkelconcept aan: ze zijn recent nog allemaal gaan kijken naar de pas verbouwde Spar in Grivegnée, de derde conceptwinkel al en een echte “wow”-ervaring. Het concept werd ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen Retail Partners Colruyt Group en de zelfstandige ondernemers en de eerste resultaten zijn erg goed.
Aandacht voor e-commerce
Waar liggen de prioriteiten voor de Toekomstraad vandaag? Het digitale staat hoog op de agenda: e-commerce, de website en de Facebookpagina zullen veel aandacht krijgen. Ook het Kook magazine, dat de afgelopen jaren een mooi parcours heeft afgelegd, blijft een prioriteit.
Verder maken de Sparwinkeliers belangrijke assortimentsoefeningen: met behulp van de nodige analysetools bekijken ze elke categorie kritisch. In samenwerking met de inkoopafdeling wordt het aanbod dan bijgestuurd. “We willen geen eenheidsworst in onze winkels.” De uitrol is nu aan de gang.
Dat de overlegcultuur bij Retail Partners Colruyt Group uniek is, getuigt tot slot Serge Van Meensel (foto), die een Spar uitbaat in Gembloux en een Spar Compact in Louvain-La-Neuve. “We kunnen onze mening geven en in dialoog gaan. De ingesteldheid is altijd positief en correct. We gaan samen voor de groep. Dat is niet overal zo, en ik kan het weten want ik heb vroeger met een ander enseigne samengewerkt… Nu zou ik nergens elders heen willen.”