Autonome groei van 2,2%
Het afgelopen boekjaar stond voor Van de Velde grotendeels in het teken van de acquisities van de Britse keten Rigby & Peller en lingerieretailer Intimacy in de Verenigde Staten: zonder deze overnames bedroeg de omzettoename slechts 2,2%. Hoewel de lingeriegroep uit Schellebelle een sterke eerste jaarhelft kende, vielen de resultaten in het tweede semester tegen. De groepswinst voor 2011 bedroeg 41,2 miljoen euro, goed voor een toename van 3%.
Ook de autonome groei heeft Van de Velde voor een groot deel te danken aan zijn winkels. Terwijl de groothandelsomzet met 1,9% is toegenomen, tekende de lingerieketen Oreia – aanwezig in Duitsland en Spanje – een groei van 28% op (10% op vergelijkbare basis).
Internationale winkelexpansie
In 2012 wil de lingeriegroep zich dan ook toespitsen op zijn toenemende retailactiviteiten. De keten Oreia zal worden omgebouwd naar Rigby & Peller en het aantal winkels van dat enseigne wordt uitgebreid. Vanaf het najaar moet het Britse Rigby & Peller op die manier “zijn expansie buiten Londen verder zetten”, klinkt het bij Van de Velde.
Het Amerikaanse retailmerk Intimacy wordt eveneens bij de kraag gevat na een moeilijk 2011 en moet “terug op weg naar omzetgroei in elke winkel”. In mei neemt Van de Velde het management over van Intimacy. Tegen eind 2012 zouden er 18 of 19 winkels open moeten zijn.
Van de Velde geeft wel aan dat het door het meer ‘volatiele’ karakter van de retailmarkt in de toekomst moeilijker zal worden om precieze voorspellingen te doen. Wel keert de lingerieproducent voor 2011 nog een ‘reuzedividend’ van 70% van de groepswinst uit aan de aandeelhouders.