Het Brusselse stadsbestuur is dan toch geplooid voor de handelaars en heeft besloten om de voetgangerszone in te perken. Het De Brouckèreplein en de Zuidstraat zullen niet langer autovrij zijn.
Woonerfzone
Dat wil niet zeggen dat de auto opnieuw volledig vrij spel krijgt in die twee straten: het stadsbestuur denkt er aan om een woonerfzone in te voeren, met een snelheidsbeperking tot 30 km/u. Het deel tussen de Beurs en de Verversstraat zal wel volledig autovrij blijven.
Op het De Brouckèreplein zullen in de toekomst twee rijstroken komen, één aan elke kant van het plein, zonder parkeerplaatsen. Daarnaast is het wel de bedoeling dat het plein nog steeds een grote toegankelijke ruimte wordt, zoals in het oorspronkelijke plan van de voetgangerszone. In de Zuidstraat was momenteel nog verkeer, in afwachting van de heraanleg, maar dat zal nu dus definitief zo blijven.
Het Brusselse stadsbestuur wil met de veranderingen toekomen aan de vragen van de handelaars. Die klagen al sinds de invoering van de voetgangerszone over dalende omzetten en minder klanten. Dat leidde al verschillende keren tot protest op het stadhuis in Brussel.