Adidas gaat klanten in Berlijn die via Zalando kopen, nog dezelfde dag beleveren vanuit zijn eigen flagship aan de Tauentzienstraße. Besteld voor 15 uur is nog diezelfde avond tussen 19 en 21 uur geleverd, met dank aan de Zipcart-app.
Fysieke stock online ontsloten
Adidas is de eerste grote retailer die in Berlijn aansluit op Zalando’s lokale “same day delivery”-dienst. Concreet is de fysieke stock van de “Adidas Performance Store” aan de Tauentzienstraße aangesloten op de Zalando-webshop.
Via Zalando’s mobiele Zipcart-app kunnen klanten zien welke spullen de winkel in voorraad heeft en die bestellen. Doen ze dat vóór 15 uur, dan krijgen ze hun pakketje nog diezelfde avond geleverd. Daarvoor schakelt Zalando de lokale koeriersdienst Liefery in. De service is gratis; voorlopig toch.
“Het nieuwe Integrated Commerce-pilootproject met Adidas is belangrijk voor ons”, zegt CEO David Schneider van Zalando. “Vandaag zijn de consumenten online. Toch liggen veel modeartikelen nog altijd in de stocks van lokale winkels. We willen klanten toegang geven tot elk mode-item, waar het zich ook bevindt, en tegelijk lokale winkels op een nieuwe manier in contact brengen met digitale klanten. Het pilootproject met Adidas toont hoe we mode naar de mensen brengen en hoe online en offline kanalen in de toekomst zullen versmelten.”
Ook Harm Ohlmeyer van Adidas Digital Brand Commerce ziet niets dan voordelen: “Onze klanten willen de nieuwste en recentste producten, en die willen ze nu meteen. Door producten rechtstreeks vanuit onze winkel te verzenden, bieden we een antwoord op die vraag.” Met deze dienst wil Adidas zijn klanten tegelijk “de best mogelijke merkervaring bieden, ongeacht waar en wanneer ze willen shoppen”.