Het Japanse Rakuten heeft besloten om een aantal marktplaatsen in Europa te sluiten. Zo zal het zich terugtrekken uit Engeland en Spanje. Rakuten wil zich voortaan focussen op zijn activiteiten in Duitsland en Frankrijk.
Te grote investeringen voor te kleine return
Rakuten neemt dat besluit, omdat het vindt dat het te grote investeringen moet doen in Engeland en Spanje in verhouding met de kleine markt die het daar kan bereiken. In Duitsland en Frankrijk ziet het daarentegen veel meer potentieel voor groei. Ook de Oostenrijkse marktplaats wordt gesloten, maar die klanten kunnen voortaan terecht op de Duitse website. De Japanse e-commercereus hoopt de verschillende marktplaatsen te sluiten tegen het einde van augustus.
De beslissing van Rakuten is best opmerkelijk, aangezien het bedrijf sinds enkele jaren bezig was met het verwerven van een sterke positie in Europa. Zo werd het Britse Play.com overgenomen en werd de naam veranderd naar Rakuten.co.uk.
Niet enkel in Europa, maar ook in Azië is Rakuten bezig met een herstructurering. Zo trok het zich eerder al terug uit Indonesië, Maleisië en Singapore en ging het in Zuid-Korea een samenwerking met eBay aan.