Zelfs als het u niet interesseert, zult u zéér nauw betrokken zijn bij de manier waarop België met zijn Rode Duivels meeleeft. Onder meer in de supermarkt, zoals blijkt uit een rondvraag van RetailDetail Food bij zelfstandige supermarktondernemers.
Iedereen Belg!
Sen Polat, uitbater van een Carrefour Express in Diegem, is er helemaal klaar voor. “De winkel is met Belgische vlaggen getooid, de fanshop voor de supporters is ingericht. We creëren echt een aparte Rode Duivels-ambiance in de winkel en de mensen komen zich daar met plezier in onderdompelen.”
Leeft ook het allochtone cliënteel mee met de Duivels? “Aan het aankoopgedrag verandert het niet echt iets, maar de allochtone jeugd leeft wel degelijk mee. Ze kopen het Panini-boekje van Carrefour over de Belgische nationale ploeg massaal – dat is een groot succes! – en alle kinderen, ongeacht hun origine, verzamelen de stickers.”
Houdt het voetbal u zelf ook bezig? “Turkije is eveneens geplaatst voor het EK, hé,” grinnikt Sen Polat fijntjes. Hij is zelf van Turkse origine. “We zullen wel zien wie het verst geraakt. Als ik mijn zoontje van negen vraag voor wie hij supportert, dan antwoordt hij: voor zowel België als Turkije! Hij kent alle spelers van de beide teams. Misschien komen België en Turkije nog wel tegen elkaar uit!”
Bier en snacks
Bepaalde productcategorieën zullen extra goed gaan scoren. “Drank en snacks moet je altijd extra voorzien tijdens zo’n event,” weet Filip Sabbe van de AD Delhaize in Lede uit ervaring. “Sponsors als Jupiler (voor België) en Carlsberg (voor het hele toernooi) geven gadgets die de verkoop stimuleren. Merken als Coca-Cola en Dove zijn nu al begonnen met extraatjes als autostickers of autohoesjes bij de producten uit te delen.”
Nu reeds kondigt de politie aan dat er tijdens het EK extra politiecontroles op alcoholgebruik zullen zijn. “Die sensibilisering is misschien jammer voor de horeca,” beseft Filip Sabbe, “maar ze zal ons en onze business wellicht ten goede komen, vermoed ik, aangezien ik ervan uitga dat een en ander de thuisconsumptie van alcohol fors zal doen toenemen.”
Lokale initiatieven
Tijdens het WK in 2012 waren er in Lede-centrum schermen in een zaal opgehangen, waar mensen dan samen naar de matchen keken. “Daar hebben wij toen als sponsor wijn en cava geleverd,” vertelt Filip Sabbe. “Voor deze keer heb ik nog niet iets dergelijks vernomen, maar via de sociale media is een event tegenwoordig snel georganiseerd.”
In Nijlen is al wel duidelijk dat een vereniging in samenwerking met de gemeente grote schermen zal plaatsen op het kerkplein, waar de fans kunnen samenkomen. “Daar doen wij vanuit sponsoring aan mee, om onze winkel in het kader van evenement enige zichtbaarheid te verlenen,” verklapt uitbater Chris Verwimp van de Spar Colruyt in Nijlen.
Terwijl de uitzendingen van de matchen van de Rode Duivels aan de gang zijn, dreigt het wel héél rustig te worden in de supermarkt, niet? “Wanneer de matchen van de Duivels beginnen, valt de verkoop stil, zoveel is zeker,” weet Chris Verwimp. “Zelf volg ik het ook, maar ik ga niet naar matchen kijken, als ik in de winkel moet zijn. We zullen alleszins lokaal in onze eigen winkel van alles rond het EK organiseren, met een focus op de tegenstanders in de groep van België.”