Sinds mei 2014 zijn bedrijven niet meer verplicht om een al dan niet totale uitverkoop te melden bij de FOD Economie. Onderzoek van de Economische Inspectie toont aan dat dit niet heeft geleid tot een stijging van het aantal gevallen van consumentenbedrog.
“Consument zelden bedrogen”
De Economische Inspectie controleerde van mei tot november vorig jaar 149 ondernemingen in uitverkoop. Dergelijke ondernemingen zijn wettelijk verplicht kortingen te bieden. “Zo niet gaat het om misleidende praktijken omdat de klant een voordeel denkt te genieten”, klinkt het bij de FOD Economie.
In slechts vijf zaken moesten de inspecteurs vaststellen dat de consument geen echte korting kreeg of het slachtoffer werd van oneerlijke handelspraktijken, zo blijkt uit de resultaten. In elk van die vijf gevallen werd een ‘pro justitia’ opgesteld.
Het totale aantal inbreuken tegen de wetgeving op uitverkopen lag echter wel beduidend hoger, namelijk 63 (of 42%). “Deze inbreuken waren vooral administratief, zoals het niet-vermelden van de begindatum en de duur van de uitverkoop”, zegt Chantal De Pauw, woordvoerder van de FOD Economie.
“De overtreders kwamen er hier met een waarschuwing vanaf en stelden zich in orde met de wetgeving. We stellen vooral vast dat de consument zelden bedrogen wordt bij kortingen”, zo klinkt het nog.