“Radio is een krachtig medium”
Donderdag haalde de keten er al Peeters & Pichal mee, het populaire voormiddagprogramma op Radio 1. “We moeten wel via de radio proberen”, zegt CEO Wouter Torfs: “gemotiveerde mensen vinden is heel moeilijk in deze tijden. Radio is nu eenmaal een bijzonder krachtig medium – en omdat het innovatief is, besteden ook de andere media er heel wat aandacht aan. Na één dag hadden we al 150 brieven binnen, maar dat is nog niet genoeg.”
Torfs verwijst op Radio 1 onder andere naar de hoge loonlasten, die het verschil tussen nettoloon en vervangingsinkomen veel te klein maken. “Voor zo’n klein verschil is het bijna logisch dat mensen geen zin hebben om bij -9° ’s morgens vroeg uit hun bed te stappen om te gaan werken”. Of in de spot dan ook een oproep schuilt voor de overheid om de lasten te verlagen? “Nee hoor, we willen vooral aan de kandidaten duidelijk maken dat wij al drie keer de beste werkgever waren en investeren in een prettig werkklimaat.”
Weekendwerk is niet populair
Een ander groot probleem is de afkeer die de Belgen lijken hebben voor weekendwerk: onlangs nog bleek uit een Nederlandse studie dat er in België veel minder in het weekend wordt gewerkt dan in de buurlanden. Toch probeert Torfs ook dat probleem te verhelpen: “Volgens onze cao hebben werknemers een behoorlijk aantal vrije zaterdagen. Bovendien worden ze op zondag, als ze dan al moeten werken, aan 250% betaald!”
Wouter Torfs wijst verder ook op de specifieke problemen, die de opmerkelijke stap naar de radio nodig maakten: veertig vacatures zijn er echt wel veel tegelijkertijd. Daarnaast is het ook een moeilijke regio (Limburg en de Noorderkempen). De ‘schuld’ ligt ook een beetje bij de groep zelf, geeft hij toe: “We willen het verschil maken door onze klantvriendelijkheid. Onze lat ligt op dat vlak dus héél hoog, mensen moeten dan ook niet denken dat ze zomaar moeten komen binnenwandelen en meteen zeker zijn van werk.”
Mediastorm in een glas water
Toch kwam het interview vooral om ongewilde redenen in de media. De laatste minuut ging immers over een vraag van een luisteraar: “Mag ik als moslima ook solliciteren?”, waarop Torfs antwoordde dat “iedereen welkom is: allochtonen net zoals mensen van boven de 50. Ze moeten wel Nederlands praten, en als ze als verkoper willen werken, zullen ze hun hoofddoek moeten afzetten. Onze verkopers moeten neutraal zijn, kruisjes en keppels tolereren we ook niet. In de logistieke ruimtes is dat echter helemaal geen probleem”.
Nadat deze quote uit zijn context werd getwitterd en door een extreem-rechts politicus “moedig” was genoemd, barstte een stevige mediastorm los. Het Minderhedenforum liet weten dat “de achterban verontwaardigd is over de uitspraken van de ceo” en eiste dat Torfs zijn regels aanpast. “Gebeurt dit niet, dan volgen er acties“, zei directeur Naima Charkaoui.
CGKR valt aan, Unizo verdedigt
Ook Jozef De Witte, directeur van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR), meldde “de zaak te onderzoeken en indien nodig maatregelen te nemen”.
Ondernemersorganisatie Unizo nam de verdediging van Torfs op en noemde het personeelsbeleid van de schoenenketen “voorbeeldig”. “Hij benadrukte er het belang van klantvriendelijkheid en onderstreepte dat hij als werkgever iedereen, ongeacht afkomst of diploma, kansen geeft”, meldde de organisatie.
“Dit was niet de bedoeling”
Torfs zelf betreurt de hele heisa: “Het is niet de bedoeling dat ik mij voor de kar van Dewinter laat spannen. Hij is wel heel selectief in het weergeven van mijn uitspraken. Ik heb duidelijk gezegd dat wij een bedrijf zijn dat de diversiteit van onze maatschappij wil uitstralen. Allochtonen zijn dus meer dan welkom. Er werken overigens al Turken en Marokkanen in onze winkels”, meldde hij. Eerder probeerde de keten al personeel te weven via Twitter en zelfs met heuse Star to Work-party’s, maar de zoektocht blijft moeilijk.
De spot komt vlak na de krokusvakantie op de radio. “Geen toeval”, zegt Torfs: “dan is de verkiezing van Werkgever van het jaar net geweest. We hopen dat we daar alweer hoog eindigen, dan kunnen we dat meteen positief communiceren”, besluit de CEO.