Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.
Lang verwacht
De locatie is dezelfde gebleven: aan de Strandlaan richting De Panne, vlakbij de McDonald’s en de Brico. De oriëntatie is anders – niet meer parallel met de Strandlaan, maar er 90 graden dwars op. Het oude gebouw is volledig gesloopt en de bijbehorende parking is afgegraven.
Alles is dus nagelnieuw en Carrefour heeft in de nieuwbouw voluit zijn ding kunnen doen. “Dit is een modelproject voor de verdere uitrol van ons hypermarktconcept,” argumenteert woordvoerder Baptiste Van Outryve.
In de heel ruime omgeving is geen enkele winkel te vinden met een hypermarktprofiel. Met 4300 m² en zo’n 200 parkeerplaatsen is Koksijde weliswaar kleiner dan Mons (12.000 m²), maar dik 1000 m² groter dan de oude hypermarkt.
“In de aanloop naar de heropening hebben we van 650 mensen allerlei vragen gekregen. Dat hebben we nog nooit meegemaakt,” zegt pr-verantwoordelijke Vera Vermeeren. “De mensen hier hebben hun Carrefour echt gemist en de anticipatie is echt wel groot.”
Digitale verkopers
Wie nog maar enkele stappen ver de winkel in is, staat al meteen voor een interactief scherm, waar hij alle gangbare kortingsbonnen terugvindt en kan afdrukken. Een plattegrond van de winkel geeft aan waar alle afdelingen liggen, en helpt je tot op productniveau te vinden wat je zoekt.
“Met de digitale technologie focussen we meer dan ooit op service,” verklaart regionaal directeur Joost Gernay, die de Hypermarkten Carrefour in de regio Vlaanderen en Antwerpen (11 van de 22 Vlaamse hypers) onder zijn hoede heeft.
In totaal staan er een dertigtal schermen verspreid in de winkel. Zo’n ‘digitale verkoper’ helpt je bij je keuze, of het nu in de boeken- en dvd-afdeling is, bij de smartphones of bij kleding. In dat laatste geval betreft het een ‘mobile mirror’ die je toelaat om jezelf te bewonderen in virtuele versies van een gekozen outfit en foto’s via sociale media naar anderen door te sturen.
“In multimedia en huishoudelektro herbergen we hier merken die je vroeger in de supermarkt niet vond, gewoon omdat ze onze kwalitatieve uitstalling waarderen.”
De lat ligt hoog
Naast het enorm brede assortiment en de scherpe promoties noteren we als troeven voor de winkelende klant verder: expliciete en doeltreffende signalisatie, afdelingen als ‘shop-in-the-shop’ met elk een eigen look & feel, lage meubels en rekken…
“Iemand van 1,70 meter kan overal tot bij het derde product in de shelf, ook op het hoogste schap,” licht winkeldirecteur Bruno Delahaye toe. “Een mooi voorbeeld is het bierrayon: overzichtelijk, korte gangen, lage rekken, een mooi afgebakende zone, een aparte beleving.”
Hét paradepaardje bij uitstek is echter de zeer uitgebreide versmarkt – met sushibar, slagerij, kaasstand en bakkerij – waar producten vers worden verwerkt. De klant ziet de werknemers bezig in het atelier. Grote panelen geven didactische informatie en megafoto’s scheppen sfeer. In elke afdeling is zowel bediening als vers voorverpakt voorzien. De vis komt recht van de veiling.
Een digitale display suggereert recepten en reikt ingrediënten aan. Lokale producten en een ruim gezondheidsassortiment staan apart in de kijker.
Nog enkele realia
De Carrefour Hypermarkt in Koksijde is 7/7 dagen open, meestal van 8 tot 20 uur (op vrijdag tot 21 uur, op zondag tot 18 uur). Er is een drive op de parking, waar klanten na afspraak hun bestelling kunnen ophalen en ter plaatse kunnen afrekenen.
Bij de bouw van de nieuwe hypermarkt ging extra aandacht naar het ecologische aspect: 45% minder energieverbruik, CO²-uitstoot verminderd met 85%, verwarming/airco en opwekking warm water via energierecuperatie, gebruik van regenwater voor sanitaire installaties…