Een onderzoek van de Amerikaanse universiteit MIT uit Boston heeft aangetoond dat online shoppen meestal niet goedkoper is dan gewoon winkelen in een fysiek filialen. In bijna drie op de vier gevallen zijn de prijzen zelfs gewoon hetzelfde.
24.000 prijzen vergeleken
Voor het onderzoek bestudeerden professor Alberto Cavallo en zijn team de prijzen van 24.000 producten bij 56 winkelketens in tien landen. Daaruit blijkt dat in 72 procent van de gevallen de prijzen online identiek zijn aan de prijs in de winkel. Daarbij wordt natuurlijk geen rekening gehouden met zuivere online spelers, aangezien het onderzoek enkel de vergelijking maakt tussen online en offline prijzen binnen eenzelfde bedrijf.
Vooral bij kleding en elektronica, twee markten waar het online shoppen het sterkst is doorgebroken, blijkt dat de prijzen vrijwel altijd gelijk lopen. Bij kantoorbenodigdheden en drogisterijproducten liggen de prijzen dan weer verder uit elkaar.
Zelfs als er prijsverschillen merkbaar zijn, dan zijn die meestal miniem. De online korting is zelden hoger dan 4 procent en het gemiddelde is zelfs amper 1 procent.
Online en offline zelfde prijsniveau
België en Nederland zijn niet opgenomen in de studie, maar Gino Van Ossel, marketingprofessor aan de Vlerick Business School, ziet ook hier een gelijkaardige trend. Volgens hem hanteren de meeste ketens immers steevast dezelfde prijs voor online en offline.
“Online-only-aanbiedingen zijn uiteraard een uitzondering. Die producten worden niet in de winkel aangeboden, omdat de verkoopskosten in de winkel te hoog liggen bijvoorbeeld. Soms is er online een prijsverschil als je bestelt op een tijdstip waarop de winkel niet open is, sommige onlinekortingen en -stunts worden enkel ’s nachts aangeboden”, aldus Van Ossel aan De Standaard.