Woensdag opent Albert Heijn in Zonhoven zijn 41ste winkel. Colruyt is er op zoek naar een groter pand. Lidl, Spar, Aldi, Alvo en AD Delhaize zetten zich schrap. Waanzin, daarover is iedereen het eens. Wie gaat het eerst kopje onder?
Leegstand in centrum
Zeven supermarkten voor een gemeente met dik 20.000 inwoners? Dan mag de koopkracht er nog redelijk zijn, je krijgt het niet rond gerekend. Enkel Carrefour is niet in Zonhoven aanwezig – maar wel op een boogscheut, in Hasselt met een hypermarkt en in Houthalen met een ‘market’. Dat er minstens één supermarkt zal sneuvelen in Zonhoven, daaraan twijfelt niemand.
Binnen de gemeenteraad van Zonhoven was er nochtans niet bepaald eensgezindheid over een vergunning voor Albert Heijn. Niet enkel omdat het verzadigingspunt voor supermarkten al ruim overschreden is, maar ook omdat de nieuwe winkel langs de Heuveneindeweg komt, buiten de dorpskern. Die straat dreigt een echte baanwinkelboulevard te worden, want meer winkelketens tonen interesse en projectontwikkelaars kopen er gronden op. Intussen stijgt de leegstand in het centrum.
Verdringingsstrategie
Eén ding is duidelijk: hier spelen de foodretailers een pure, harde verdringingsstrategie. En dan is de vraag: wie wordt het kind van de rekening? Buurman Lidl? Of toch AD Delhaize, geen 500 meter verderop? Mooie winkel, maar de geschiedenis leert dat Delhaize kwetsbaar is bij de komst van een Albert Heijn in de onmiddellijke omgeving.
De zaak werd een jaar geleden verkocht door voormalig eigenaar Luc Van Esch. “Net op tijd”, klinkt hij opgelucht in Het Belang van Limburg. De situatie is volgens hem economisch onhoudbaar. Op korte termijn komen er jobs bij, maar op de langere termijn zullen er meer verdwijnen. “Albert Heijn is heel zeker dat het één van de anderen kan wegconcurreren.”
Dat Albert Heijn ondanks de fusie met Delhaize toch heeft doorgezet met deze locatie, terwijl het andere projecten wel opgaf, is opmerkelijk. En dat geen van beide verkooppunten op het lijstje af te stoten winkels kwam, geeft evenzeer te denken. Al is de kans groot dat het in de praktijk op hetzelfde neerkomt. Twee franchisenemers mogen het met elkaar uitvechten. Collateral damage?