Henkel zag in het eerste kwartaal van 2016 zowel zijn winst als zijn omzet stijgen. De Duitse producent van o.a. Persil-waspoeder, Schwarzkopf-shampoo en Pattex-lijm profiteerde van een groeiende vraag in de opkomende markten.
Bijna 4,5 miljard euro omzet
De kwartaalomzet van de Duitse multinational kwam ten opzichte van dezelfde drie maanden een jaar geleden 0,6% hoger uit op net geen 4,5 miljard euro. De autonome omzetgroei bedroeg 2,9% en liep in de groeimarkten zelfs op tot 6,3%, al drukten negatieve wisselkoerseffecten wel op het eindresultaat.
De operationele winst klom met 6,2% tot 751 miljoen euro, waarvan netto 525 miljoen euro overblijft. Dat is ruim 11% beter dan de 470 miljoen euro nettowinst uit het eerste kwartaal van 2015.
“Henkel had een goede start van het boekjaar 2016 met verdere groei van omzet en winst en een significant gestegen aangepast rendement op de omzet van 16,8%. Elk van de drie marktsegmenten droeg bij aan de totale goede prestaties”, zegt een tevreden CEO Hans van Bylen, die sinds 1 mei de touwtjes in handen heeft in Düsseldorf.
Het management verwacht voor heel 2016 een autonome omzetgroei van 2 tot 4% en een toename van de aangepaste winst per aandeel van 8 tot 11 procent.