Het Britse modehuis Burberry heeft het afgelopen boekjaar, dat eindigde op 31 maart, afgesloten met een iets lagere winst bij een omzet die een fractie omhoog ging. Topman Christopher Bailey kondigt meteen maatregelen aan om de groei aan te zwengelen.
100 miljoen pond besparen
Burberry zag zijn winst voor belastingen dalen van 445 miljoen naar krap 416 miljoen Britse pond, omgerekend bijna 539 miljoen euro. Voor het luxehuis is het meteen de tweede winstdaling op rij. De jaaromzet kwam dan weer uit op 2,52 miljard pond of een slordige 2,61 miljard euro, iets meer dan de 2,33 miljard pond van het jaar voordien (maar wel 1% minder op vergelijkbare basis).
“Hoewel we verwachten dat het uitdagende klimaat voor de sector luxeproducten zal aanhouden op korte termijn, zijn we erop gebrand om de nodige veranderingen aan te brengen om de resultaten aan te jagen”, liet topman Christopher Bailey van Burberry optekenen bij een toelichting op de cijfers.
Burberry wil minstens 100 miljoen pond aan kosten besparen over de komende drie jaar. Ongeveer de helft daarvan moet komen van “significante veranderingen in de manier van werken”. Zo zou Burberry tot een vijfde van zijn assortiment uit de rekken halen en nog meer focussen op zijn handtassen. Die leveren een hoger rendement op dan de andere luxeproducten.