Een betere schapindeling en een betere productmix in droge kruidenierswaren levert Nederlandse supermarkten ongeveer 600 miljoen euro ofwel drie procent meer omzet op, stelt een rapport van Nielsen.
Dranken en home care
Alleen al in dranken bedraagt de potentie 116 miljoen euro, een plus van drie procent, door het assortiment aan te scherpen met meer producten in bier en frisdrank en minder producten in warme dranken en wijn. Bier is trendy en in ontwikkeling met veel productinnovaties, terwijl wijn binnen supermarkten verzadiging laat zien.
Ook de categorie home care kan met een betere productmix 23 miljoen euro meer omzet (+5 procent) opleveren wanneer het assortiment met zes procent wordt teruggebracht, vertelt Dewy Heiser, regionale consultant binnen Sales Effectiveness voor Nielsen Benelux.
Assortimentsgroei is niet altijd omzetgroei
Sommige categorieën groeien in assortimentsbreedte maar niet per se in omzet. Er ontstaan omzetkansen binnen diverse categorieën door de schapruimte verdeling en productmix te optimaliseren. Meer producten toevoegen voor nieuwe trendy categorieën of segmenten is belangrijk. Er is echter een verzadigingspunt, waarbij te veel producten op het schap een negatieve impact kunnen hebben op de verkopen.
Een assortimentsverdeling die innovaties ondersteunt en verzadiging vermijdt, kan de verkopen dus laten groeien. Die meeromzet is haalbaar met het verdelen van de juiste hoeveelheid schapruimte voor de diverse categorieën en een juiste mix van A-merken en huismerken.
Deze ontwikkelingen zijn ook zichtbaar in andere Europese landen: “In Europa zien we dat in acht van de tien gevallen waarbij de assortimentsbreedte is gegroeid, de omzet ook groeit,” aldus Dewy Heiser. “Maar in Nederland zien we die omzetgroei in slechts zes van de tien gevallen.”
“Consumenten worden geconfronteerd met meer keuze in het foodkanaal”, legt Roberto van Taunay, Director van Sales Effectiveness voor Nielsen Benelux uit. “Deze groei in keuze komt door nieuwe producten, maar ook het groeiende aantal winkels met een gemiddeld grotere vloeroppervlakte. De toename in assortiment loopt echter niet altijd evenredig met de groei in omzet. Het maken van de juiste keuze in de verdeling van de schapruimte voor de verschillende categorieën en het kiezen van de juiste mix van producten binnen de categorieën geeft omzetkansen voor zowel retailers als fabrikanten.”