Met Carrefour, Colruyt en Lidl nemen voor het eerst drie foodretailers een stand op de vastgoedbeurs Realty Brussels. Het illustreert de sterke concurrentie om goede supermarktlocaties in ons land.
Ambitieuze expansieplannen
Eerder dit jaar schreven we het al: foodretailers gaan er nog lang niet vanuit dat de Belgische markt verzadigd is. Ze hebben zelfs ambitieuze expansieplannen geformuleerd voor 2016 en later: Lidl zoekt nog een dertigtal locaties, Carrefour wil tientallen Express-winkels openen en Colruyt is vooral op zoek naar panden voor Okay, Bio-Planet en Spar.
De beste locaties dienen zich echter niet zomaar aan: witte vlekken worden zeldzaam. Expansiemanagers onderhouden daarom nauwe relaties met projectontwikkelaars en vastgoedmakelaars. Ze worden liefst in een vroeg stadium betrokken bij nieuwe commerciële vastgoedprojecten. Supermarkten zijn graag geziene trekkers in zulke projecten, omdat ze voor een gestage passantenstroom kunnen zorgen.
Nieuwe fase
Realty, de jaarlijkse vastgoedbeurs die van 24 tot 26 mei plaatsvindt in Tour & Taxis, biedt retailers een goede gelegenheid om in contact te treden met ontwikkelaars en aanbieders van winkelpanden. Dat retailers de beurs bezoeken, is niet nieuw. Dat ze zelf een stand huren om hun expansieplannen nadrukkelijk te communiceren naar de vastgoedsector, is wél uitzonderlijk. Het wijst erop dat geschikte supermarktpanden niet bepaald voor het rapen liggen en dat de strijd om de beste locaties een nieuwe fase is ingegaan.
Retail is overigens een belangrijke focus voor het event, met een heuse retaildag op donderdag 26 mei. Die dag is er ook een seminar met als insteek “Retailers op een keerpunt”, georganiseerd door de Belgian Luxembourg Council of Shopping Centres en Retail Forum Belgium.