Voor de Chinese internetreus Alibaba is de opening van een kantoor in de Benelux wellicht weinig meer dan een anekdote. Of is er meer aan de hand? De Chinese markt is immers heel hongerig naar Westerse merkproducten.
Imperium
Al in 1999 lanceerde de Chinese docent Engels Jack Ma de webshop alibaba.com om Chinese producten te verkopen aan de wereldmarkt. Al gauw bleek ook de groeiende Chinese thuismarkt een interessant afzetgebied: de ondernemer breidde zijn actieterrein dan ook snel uit met nieuwe websites en diensten. Vandaag is Alibaba Group veel meer dan een pure e-tailer: het is een waar imperium.
Zo is er de marktplaats Taobao bijvoorbeeld, zeg maar de Chinese tegenhanger van eBay. En niet de minste: pogingen van eBay om zelf de Chinese markt te veroveren en om Taobao over te nemen, draaiden op niets uit. Daarnaast is er Tmall, een webshop die zowel Chinese als internationale producten verkoopt aan het Chinese publiek. Het is via dit platform dat ook Beneluxbedrijven de kans zullen krijgen om de immense Chinese markt te betreden.
Betaalapp
Verder is er de webshop Juhuasuan.com, gespecialiseerd in “flash deals”, het internetdienstenbedrijf AliCloud en de webshop aliexpress.com, waar steeds meer Westerse consumenten spotgoedkope Chinese elektronica gaan zoeken, gratis geleverd bovendien. Vraag maar aan uw tienerkinderen…
De groep ontwikkelde ook AliPay, een betaalsysteem met de smartphone dat vergelijkbaar is met PayPal en dat intussen ook belangrijk is geworden voor betaling in fysieke winkels, als alternatief voor de klassieke betaalkaart die in China nog weinig gangbaar was. Te verwachten valt dat AliPay ook in Europa kan doorbreken, als steeds meer Chinese toeristen naar hier komen en met de app willen betalen.
Voeding en speelgoed
Intussen is gebleken dat Alibaba niet alleen Chinese producten wil verkopen aan de rest van de wereld, maar ook Westerse producten aan China. De middenklasse in China groeit erg hard, het besteedbaar inkomen stijgt en daarmee ook de consumptiedrang. Denk maar aan de enorme impact van de Chinese vrijgezellendag op 11 november, zowat het Chinese equivalent van Black Friday.
Alibaba bedient nu bijna een half miljard Chinese consumenten, die dol zijn op Westerse merkproducten, voor hen een kwestie van prestige. Het gaat dan niet enkel om luxemerken als Rolex of BMW: ook in trek zijn onder meer zuivel, chocolade en alcoholische dranken. Zelfs bloemen, consumentenelektronica, huishoudelijke producten, babyproducten en kinderspeelgoed worden gevraagd.
De opening van een Beneluxkantoor biedt dan ook kansen voor kleinere lokale producenten die tot nu toe de weg naar de Chinese markt niet vonden. In voormalig Blokker-topman Roland Palmer vinden ze een aanspreekpunt dat goed vertrouwd is met zowel de e-commercemarkt als met de inkoopgebruiken in de lage landen. Dat opent perspectieven…