Het aantal bezoekers in de winkelcentra die zijn aangesloten bij de Belgian Luxembourg Council of Shopping Centers (BLSC) is in het eerste kwartaal van 2016 met 2,7% gedaald ten opzichte van een jaar eerder.
Aanhoudende daling
In totaal kregen de zestien aangesloten winkelcentra 22.215.827 bezoekers over de vloer. Ook in het vierde kwartaal van vorig jaar was er al sprake van een daling van 2,67% ten opzichte van een jaar eerder: toen kwamen er iets meer dan 24 miljoen bezoekers over de vloer. De BLSC verwees toen naar het terreuralarm, dat werd afgekondigd na de aanslagen in Parijs, maar ook in voorgaande kwartalen was er al sprake van een daling van het aantal bezoekers.
Toch zijn er ook winkelcentra die positieve cijfers kunnen voorleggen. Zo zag Group Hugo Ceusters-SCMS – die onder andere Wijnegem Shopping Center, K in Kortrijk, Galeries St.- Lambert, Basilix Shopping Center en Promenade Kapellen onder haar vleugels heeft – de bezoekersaantallen tijdens het eerste kwartaal van 2016 met gemiddeld 1,8% stijgen en de omzet zelfs met 1,9%. Bij winkelcentrum Les Grand Prés in Bergen was de stijging zelfs nog groter, al was dat vooral het gevolg van de verbouwingen bij Carrefour en Ikea een jaar eerder.
“Als we de paasvakantie 2016 – dus na de aanslagen in Zaventem en Brussel – vergelijken met de paasvakantie 2015, komen we zelfs tot een stijging van 2,8%. Wijnegem Shopping Center, bijvoorbeeld, scoorde in het eerste kwartaal nog beter dan het gemiddelde: +3,9% in bezoekersaantallen en +3,4% in omzet”, zegt Hans Van Laer, marketingmanager van Group Hugo Ceusters-SCMS. “Enkel op 22 en 26 maart waren er directe gevolgen te merken vanwege de terreuraanslagen in Brussel. Vanaf 28 maart waren de cijfers opnieuw op een normaal niveau”, aldus nog Van Laer.