Jeremy Hodara, CEO van de Africa Internet Group, gelooft dat enkel de online retail de stijgende vraag op het Afrikaanse continent kan volgen. Daar ziet hij veel kansen weggelegd voor zijn eigen bedrijf, dat nu al actief is in 26 Afrikaanse landen.
Grote ambities
De Africa Internet Group werd iets meer dan vier jaar geleden opgericht, onder andere met dank aan een investering van het Duitse Rocket Internet, en verdrievoudigde vorig jaar zijn omzet van 288 miljoen euro. De groep heeft echter nog grotere ambities en blijft dan ook zwaar investeren, ook al levert dat voorlopig enkel rode cijfers op.
“Als we stoppen met investeren in marketing, dan verliezen we onze groei, maar zouden we wel geld verdienen. Wij geloven echter dat snelle groei en het winnen van marktaandeel waarde creëren. Wij willen in Afrika niet de grootste e-commercesite worden, maar wel de grootste distributeur, en we doen er alles aan om dat doel te bereiken”, aldus Hodara aan het Franse LSA.
Momenteel is de groep (met verschillende bedrijven) al in 26 Afrikaanse landen aanwezig: zo is het in Nigeria met Jumia de grootste e-commercespeler, maar heeft het met Kaymu ook een website die doorverwijst naar kleinere handelaars en met AIGx een eigen logistiek bedrijf in handen.
Problemen met infrastructuur en veiligheid
Volgens Hodara zijn er dan ook zeer grote kansen voor de online retail in Afrika, waar fysieke retail op heel wat problemen stuit. Hij geeft als voorbeeld Lagos: met twintig miljoen inwoners is dat de grootste stad van Nigeria, maar het beschikt slechts over twee winkelcentra. Er zijn plannen van fysieke retailers om uit te breiden, maar volgens Hodara kan dat nooit snel genoeg gaan, omdat de infrastructuur in het land niet in orde is en omdat het er gewoon niet veilig is.
Omwille van de onderontwikkeling van de fysieke retail in Afrika gelooft Hodara dat e-commerce goed kan zijn voor 30 tot 40% van de totale omzet. In een land als de Verenigde Staten is dat momenteel ongeveer 20%.