Hema lanceert in juni een nieuwe internationale site voor mobiele toestellen en wil hiermee de bestelketen versnellen. Het doel is om klanten toe te laten hun bestelling binnen 24 uur af te halen in de winkel.
Bestelgemak vergroten
Hema streeft met de introductie van de nieuwe site naar meer bestelgemak voor klanten. Die kunnen hun pakket dan binnen 24 uur afhalen in een van de winkels: “Nu is dit vaak zeven dagen. We gaan proberen het soms op dezelfde dag af te leveren”, stelt topman Tjeerd Jegen in De Telegraaf.
Jegen ziet met het samenbrengen van online en offline een kans voor online winkelen: “De trend in Nederland is dat mensen vaker online winkelen, maar de totale retailomzet blijft gelijk. Ook Amazon merkt dat het handig is als je een netwerk van fysieke winkel hebt. Dat hebben wij”, aldus de topman. Hema bezet een online omzetaandeel van vier procent. De webomzet nam in 2015 met 28% toe tot 51 miljoen euro.
Groeien in Spanje
Hema wil fors groeien in het buitenland: in juni opent de formule haar eerste winkel in Barcelona. Die komt in een zijstraat van de Ramblas, in een pand van ruim 1100 m² waar eerder modeketen H&M gevestigd was. Hier wordt ook de Spaanse dochteronderneming van Hema gevestigd, van waaruit de verdere groei in Spanje aangestuurd moet worden. Het wordt het vierde Spaanse filiaal van Hema en de eerste buiten Madrid, bijna twee jaar na de opening van de eerste winkel in Spanje.
De Nederlandse keten wil in drie jaar tijd naar Spaanse veertig vestigingen groeien en in de toekomst zelfs naar tachtig, aldus countrymanager Guillaume Lemaire. Als alles goed gaat mikt de Nederlandse retailer uiteindelijk zelfs op 200 vestigingen. De opening van een vierde winkel in Madrid is alvast al gepland.
In Frankrijk heeft Hema nu 47 winkels en in Engeland vijf. In totaal heeft de keten inmiddels 700 winkels in zeven landen.