De online retailer Asos heeft besloten om zijn webshop in China te sluiten na teleurstellende resultaten. Het sluit ook het Chinese distributiecentrum en het kantoor in Shanghai. Klanten kunnen wel nog terecht op de marktplaats Tmall van Alibaba.
Grote verliezen
Asos startte in 2013 met een webshop in China, maar slaagde er sindsdien niet in om winst te maken in de regio. Vorig jaar maakte het er een verlies van vier miljoen pond (vijf miljoen euro) en de sluiting van de webshop en de kantoren zal het Britse bedrijf in totaal tien miljoen pond (12,5 miljoen euro) kosten. Bij de lancering van de webshop moest Asos ook al negen miljoen pond (11,5 miljoen euro) investeren. Dat was drie miljoen pond meer dan voorzien.
De Chinese markt groeit de laatste tijd ook minder snel dan voorheen en dus heeft Asos besloten om zich te concentreren op groei in Europa en de Verenigde Staten. Asos kon ook nooit optornen tegen de kracht van Alibaba, dat het grootste deel van de e-commercemarkt in China in handen heeft. Het ging er altijd van uit in het begin verlies te maken, maar die zijn groter dan verwacht en ondertussen zwengelt de verkoop niet aan en dus heeft Asos besloten er definitief de stekker uit te trekken. Zestig medewerkers verliezen zo ook hun baan.