De Chinese e-commercegroep Alibaba is naar eigen zeggen nu echt de grootste retailer ter wereld: volgens het bedrijf is het in maart het Amerikaanse Wal-Mart voorbijgegaan op vlak van het bruto handelsvolume.
Groter dan Wal-Mart
Alibaba zegt niet hoe hoog dat volume is op het einde van het boekjaar, dat is afgesloten op 31 maart 2016, maar het stelde wel dat het op 21 maart de grens van 3 biljoen yuan (420 miljard euro) heeft gebroken. Wal-Mart bereikte in het voorbije boekjaar een omzet van 482,1 miljard dollar (423 miljard euro).
De Chinese online retailer zegt dat het recordbedrag aantoont dat de kracht van retailer vooral online en minder offline te vinden is: “We hebben 13 jaar nodig gehad om de kracht van een ander bedrijfsmodel dan dat van brick-and-mortar retailers aan te tonen”, klinkt het in een mededeling.
Alibaba is echter nog niet van plan om te stoppen met groeien: tegen 2020 wil het jaarlijks 6 biljoen yuan (840 miljard euro) aan goederen verhandelen en tegen 2024 wil het een klantenbestand van twee miljard consumenten hebben.