Vandaag is het Wereldgezondheidsdag en Colruyt maakt bij die gelegenheid een stand van zaken op van de inspanningen die het al deed om de hoeveelheden zout, toegevoegde suiker en verzadigd vet in zijn huismerken terug te dringen.
Al 100-tal verbeterde producten in de rekken
Colruyt Group lanceerde in 2014 een programma om de voedingswaarde te verbeteren van zijn huismerken Everyday, Boni Selection en Boni Bio, mét behoud van de smaak. De groep beschikt daartoe over een eigen ploeg voedingsspecialisten die de kwaliteitsverantwoordelijken ondersteunen. “We zijn altijd al heel alert geweest wat betreft de kwaliteit en samenstelling van onze eigen merken, en sinds 2014 is dit project verder in een stroomversnelling gekomen”, zegt directeur Stefan Goethaert, verantwoordelijk voor de productverduurzaming bij Colruyt Group.
Sinds de start van dat programma zijn al 23 productcategorieën onder de loep genomen. Voor 250 producten is een verbetertraject opgestart in overleg met de producenten en momenteel ligt er al een honderdtal verbeterde producten in de rekken. Zo is de provençaalse saus van Boni Selection nu 94% minder vet, bevat de aardbei-yoghurtdrink van Everyday 6,5% minder suiker en zit er 47% minder zout in de bereide maaltijd Boni Selection Blinde vink met uiensaus.
Blinde smaakproeven en tevredenheidstests
“De operatie wordt voortgezet met de rest van het assortiment en uiteraard wordt voortaan ook de voedingswaarde van alle nieuwe producten grondig bekeken”, zegt Goethaert. Hij wijst er wel op dat zout, suiker en vet in welbepaalde producten structureel nodig zijn, om de consistentie te behouden (bijvoorbeeld suiker in gebak), als bewaarmiddel (charcuterie of confituur) of om aan de wettelijke vereisten te voldoen (bijvoorbeeld voor mayonaise). “Los van deze beperkingen is er natuurlijk nog de klant, die producten met een aangepaste receptuur ook lekker moet vinden. Daarom worden nieuwe recepten systematisch onderworpen aan blinde smaak- en tevredenheidstests”, klinkt het in Halle.
COO Frans Colruyt maakt van de gelegenheid gebruik om de in 2015 ingevoerde suikertaks aan te kaarten: “Wij stellen voor dat de regering de gezondheidstaks gebruikt als stimulans voor de voedingsproducenten om de voedingswaarde van hun producten te verbeteren. De producenten zouden zich kunnen engageren om een verbeterplan te volgen dat afgesproken is met de overheid. Als ze de vooropgestelde streefdoelen halen, zouden ze kunnen genieten van een taksverlaging. Op die manier zou de gezondheidstaks echt bijdragen aan de verbetering van onze voeding”, aldus nog Frans Colruyt.
Colruyt is uiteraard niet de enige distributeur die zich dergelijke inspanningen getroost: ook een aantal concurrenten zijn al jaren bezig met het verduurzamen en gezonder maken van hun huismerken.