Internationale expansie
Volgens een Spaanse vastgoedwebsite opent Dirk Bikkembergs nog dit jaar een megastore in Barcelona, aan de Passeig de Grácia. In die chique winkelstraat in hartje Barcelona, waar nog flink wat andere dure merken hun flagshipstore hebben, zou een vestiging komen van 600 m² groot.
Dat is nog maar een begin, zo meent de website te weten. Het merk zou namelijk van plan zijn om wereldwijd liefst 42 merkwinkels te openen in 2012. Het Italiaanse Zeis Excelsa, dat vorig jaar het merk overkocht, wil dit jaar 20% groeien. In 2011 realiseerde de hele groep een omzet van 139 miljoen euro, waarvan twee derde dankzij Dirk Bikkembergs.
Die groei zal vooral komen van nieuwe verkooppunten. Behalve de flagshipstore in Barcelona wil Zeis Excelsa – dat momenteel 28 winkels telt – ook nog flagshipstores in Parijs, Londen en Duitsland en heeft de groep ook plannen om naar Rusland, het Midden-Oosten, China, Zuid-Amerika, Turkije, India en Zuidoost-Azië te trekken.
Dirk op een zijspoor?
Intussen gaat het hardnekkige gerucht dat de Belgische ontwerper zelf aan de kant is geschoven – of toch minstens op een zijspoor is gesukkeld. Tijdens de modeweek van Milaan toonde “zijn” merk voor het eerst een kledinglijn van de hand van de Zuid-Afrikaanse designer Mamish Morrow, die meteen tekende voor een serieuze stijlbreuk met het verleden en volgende maand komt er zelfs een heuse dameslijn. De legendarische voetbaloutfits, waarmee Bikkembergs internationaal doorbrak, lijken nog slechts een vage herinnering.
“Er is een nieuwe fase voor onze firma aangebroken”, zegt Maurizio Pizzuti, CEO van Gruppo Zeis Excelsa, “met vernieuwing op alle niveaus.” Tot nader order is Dirk Bikkembergs officieel nog altijd creatief directeur.