Volgens onderzoeksbureau GfK heeft de Belgische consument in 2015 meer dan 8,2 miljard euro online uitgegeven: daarmee is 2015 een recordjaar voor de e-commerce. Ook in het vierde kwartaal was er nog een sterke stijging.
Inhaalbeweging
In het vierde kwartaal werd er nog eens 8% meer uitgegeven dan in het voorgaande kwartaal. Vooral speelgoed, Consumer Electronics, Media & Entertainment en Health & Beauty scoorden in de eindejaarperiode goed. Driekwart van de Belgen boven 15 jaar deed in het vierde kwartaal online een aankoop, die gemiddeld 97 euro bedroeg. In totaal werden er 22,35 miljoen online aankopen gedaan, goed voor een bedrag van 2,17 miljard euro.
“Deze cijfers tonen aan dat België op het vlak van e-commerce een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft. We bevinden ons intussen in de betere Europese middenmoot en laten dus al heel wat Europese landen achter ons. De Belgische e-commerce kent een sterke groei die jaar na jaar aanhoudt, en die naar verwachting ook verder zal blijven aanhouden,” legt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce, uit.
Slechts 8% van de totale uitgaven voor de aankoop van producten worden online gedaan, terwijl maar liefst 60% van de diensten online worden gekocht. Er worden wel meer producten dan diensten gekocht, maar de waarde daarvan ligt vaak lager.
In het vierde kwartaal werd 53% van alle aankopen in de sector speelgoed online gedaan. De meeste online aankopen gebeurden in de sector Media & Entertainment. Er werd echter het meeste gespendeerd aan vliegtuigtickets & accommodatie en pakketvakanties.