In 2015 zijn in Europa 2 procent meer drankblikjes verkocht, waardoor het totaal nu op 64 miljard bier- en frisdrankblikjes komt. In pure cijfers is dat een groei van 1,25 miljard blikjes ten opzichte van een jaar eerder.
Sterke groei energiedrankjes
Vooral frisdrank in blik deed het goed in 2015. Daar ging het volume in Europa met 4,4 procent de hoogte in. Van alle verkochte blikjes in Europa is nu meer dan de helft gevuld met frisdrank. Met name in Oost-Europa nam de populariteit van frisdrank in blik toe. Daar steeg het aantal blikjes met 10 procent.
Een belangrijk onderdeel van die groei zijn de energiedrankjes. Die worden steeds vaker in blik verkocht, met name in grotere formaten. De markt voor energiedrankjes groeide dan ook met 6 procent en bijna twee derde van de energiedrankjes wordt in blik verkocht.
In West-Europa steeg ook de verkoop van bier in blik, terwijl er in Oost-Europa net een lichte daling was bij de verkoop van bierblikjes.
“Ondanks het ontbreken van een groot sportevenement heeft de drankblikjesmarkt het weer goed gedaan. De cijfers laten zien dat het drankblikje zowel bij de merkeigenaren als bij de consument heel populair is. Er zijn steeds meer verschillende formaten blikjes verkrijgbaar. Dit helpt merken hun productaanbod te differentiëren”, zegt Matthijs Jansen, voorzitter van BCME Benelux.