Supermarkt- en drogisterijketens moeten zich wapenen tegen de komst van (super)goedkope discountketens uit de Angelsaksische wereld. Onder meer de Britse reuzen Poundland en B&M staan klaar om de Noordzee over te steken.
Al gestart in Spanje en Duitsland
“De prijsbeukers Action, Big Bazar en Op=op zijn nog maar het begin. In de Verenigde Staten, maar ook in Groot-Brittannië, wemelt het inmiddels van de snelgroeiende, soms beursgenoteerde discountketens die supermarkten en drogisterijen het leven zuur maken. En die komen naar het Europese vasteland”, zo waarschuwt de Nederlandse krant FD.
Aan (super)goedkope winkels in food én non-food alvast geen gebrek in Groot-Brittannië: behalve Primark, Aldi en Lidl (die de klassieke Britse retail op zijn grondvesten doen daveren) zijn er liefst negen ketens die voor géén geld – soms zelfs letterlijk één pond (foto) – shampoo, schoonmaakmiddelen, tuinartikelen of chocolade verkopen. B&M, Poundland, 99p, Poundworld, Poundstretcher, Home Bargains en Wilko tellen samen al duizenden winkels en openen nieuwe vestigingen aan de lopende band.
Vooral Poundland en B&M tonen zich zeer strijdlustig, klinkt het in de zakenkrant: “Europa is in de ogen van Poundland en B&M, die beide naar het vasteland willen komen, braakliggend terrein. De enige internationale, ambitieuze discountketens zijn er Tedi en Action en in sommige landen ontbreekt zelfs een volwaardig discountkanaal.”
Poundland heeft intussen al Dealz-winkels geopend in Spanje, terwijl B&M Ja Woll-winkels heeft gelanceerd in Duitsland. En dus is het niet de vraag óf die ketens ook naar de Lage Landen komen, maar wel wanneer. De grote ketens zijn bij deze alvast gewaarschuwd.