De Japanse online retailer Rakuten gaat marktplaatsen in Maleisië, Singapore en Indonesië sluiten. Daardoor verliezen ongeveer 150 medewerkers hun baan. De sluitingen passen binnen de nieuwe strategie van Rakuten.
Strijd met Rocket Internet
Rakuten wil in Zuidoost Azië de focus gaan leggen op marktplaatsen die werken via C2C (customer-to-customer), terwijl de marktplaatsen die nu sluiten, werken via een systeem van B2B2C. Daarbij worden de modellen van business-to-business en business-to-consumer gecombineerd.
Met de nieuwe strategie hoopt Rakuten in de regio de strijd aan te gaan met onder andere Lazada, dat onderdeel uitmaakt van het imperium van het Duitse Rocket Internet.
De sluiting van de marktplaatsen heeft geen effect op het hoofdkantoor in Singapore en op de andere activiteiten van Rakuten in de regio, zoals Rakuten Travel, Viber, Kobo, Rakuten Institute of Technology en Rakuten Ventures. Het bedrijf zal ook verder blijven zoeken naar groeimogelijkheden in de regio.